Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Een Facebookpixel op de website van je onderwijsinstelling: verwijderen of niet?

Ik, Rob, schreef een blog over het wel of niet moeten verwijderen van de Facebookpagina van je onderwijsinstelling naar aanleiding van de ophef rond Facebook, Cambridge Analytica en de uitzending van Arjen Lubach. Er is een aantal mensen geweest dat me daarna aansprak over de Facebookpixel; wat zouden onderwijsinstellingen daar dan mee moeten doen? In deze blog geef ik daar graag antwoord op.

Wat is de Facebookpixel en waar wordt die bij onderwijsinstellingen voor gebruikt?

Een Facebookpixel is eigenlijk een code die je op je website activeert (in je CMS). Hierdoor kun je zien welke mensen er op je website komen, welke pagina’s die bezoekers bekijken en op welke advertenties ze hebben geklikt (cookies van de website spelen hier een rol in). Op basis daarvan kun je deze bezoeker een advertentie laten zien die aansluit bij zijn of haar surfgedrag. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de bezoeker van je website ook ingelogd is op Facebook.

Een voorbeeld: Je onderwijsinstelling organiseert een open dag. Op je website staat informatie over de open dag en ook over de opleidingen. Doordat de Facebookpixel actief is op je website kun je deze persoon op een later moment op Facebook een advertentie laten zien van je open dag en/of een advertentie voor de opleiding waar diegene interesse voor had. Handig en waarschijnlijk relevant voor de persoon. Je verhoogt hiermee de kans dat deze bezoeker naar je open dag komt.

Daarnaast verzamelt en categoriseert Facebook alle Facebookprofielen, we noemen dit profiling. Facebook weet door die verregaande (verder dan we steeds blijken te denken) een redelijk goede inschatting te maken van een groep potentiële studenten waarvan het aannemelijk is dat ze ook interesse hebben voor een open dag bij jouw instelling en daar kun je dus op targeten via het advertentiemodel van Facebook. Zo’n profiel wordt versterkt doordat de Facebookpixel actief is op de verschillende websites van onderwijsinstellingen. Immers, als een gebruiker een drietal websites van onderwijsinstellingen bezoekt, 16-17 jaar oud en is bijna klaar is met een VWO-opleiding kan je concluderen dat deze persoon op zoek is naar een vervolgopleiding.

Onderwijsinstellingen voeren meestal geen heel actief advertentiebeleid. Ik verwacht dan ook dat er alleen een campagnebudget voor advertenties op Facebook gereserveerd wordt voor open dagen, als er al een budget is. Kortom: Er is alleen in de aanloop naar open dagen een reden voor een onderwijsinstelling om überhaupt een Facebookpixel actief te hebben.

Welke gegevens geeft een onderwijsinstelling prijs aan Facebook?

De gegevens die Facebook nodig heeft om jou gericht te laten adverteren op Facebook komen natuurlijk ook bij Facebook zelf terecht. Dus: Facebook weet door de pixel welke websites hun gebruikers bezoeken (indien de pixel actief is).
In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij verzekeraars staat op websites van een onderwijsinstelling niet echt privacygevoelige informatie. In het hierboven beschreven voorbeeld weet Facebook dus alleen in welke opleidingen je interesse hebt.

Welke universiteiten hebben de Facebookpixel actief op hun website?

Er is een tooltje (een Chrome Plugin) beschikbaar waarmee je kunt zien of een website een Facebookpixel geactiveerd heeft. Ik heb de websites van de Nederlandse universiteiten (volgens VSNU) hiermee bezocht. Hieruit blijkt dat de volgende website een of meerdere actieve Facebookpixels hebben: Universiteit van Amsterdam (homepage), Vrije Universiteit Amsterdam (homepage), TU Eindhoven (homepage), University of Twente (online open dagen pagina), Erasmus Universiteit (homepage), Universiteit Leiden (homepage), Wageningen University & Research (Onderwijs & Opleidingen pagina), Open Universiteit (homepage) en de Universiteit voor Humanistiek (homepage).

De Theologische Universiteit Apeldoorn, TU Delft, Maastricht University, Rijksuniversiteit Groningen, Radboud universiteit, Universiteit Utrecht, Theologische Universiteit Kampen en Protestantse Theologische Universiteit volgen hun bezoekers (op dit moment) niet met een Facebookpixel.

Dus: verwijderen of gewoon laten staan die pixel?

Als de pixel op dit moment geen toegevoegde waarde heeft is er eigenlijk niet echt een reden om de pixel actief te houden. Je bent dan als onderwijsinstelling alleen Facebook van extra profiling informatie van jouw bezoekers aan het voorzien.
Als er een campagne loopt die relevant is voor je onderwijsinstelling, rondom een open dag bijvoorbeeld, dan is het verklaarbaar en ook verdedigbaar om een pixel actief te hebben.

De AVG

Ik kreeg ook vragen over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in combinatie met marketing/communicatie en webcare van onderwijsinstellingen. Uiteraard heb ik die ook geschreven.

Rob Speekenbrink

Al vele jaren ontwerper van online communicatie in hart en ziel. Vindt het leuk om door te vragen en de onderste steen boven te krijgen. Ik ben dol op de benadering van online communicatie vanuit nieuwshaakjes en zoek graag met humor de grenzen op.

Geen reacties

Reageer