Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Bye bye Facebookpagina onderwijsinstelling?

Bye bye Facebookpagina onderwijsinstelling?

Afgelopen zondag wist Arjen Lubach zichzelf weer eens op een fijne manier in het middelpunt van het (internationale) nieuws te zetten door te reageren op het datalek schandaal van Facebook en Cambridge Analytica. Dat doet hij privé en met zijn programma door Facebook te gaan verlaten op woensdag 11 April 2018 om 20.00 uur, aangekondigd door…..een Facebookevent.

Wij zijn bij Noscura dagelijks bezig met Facebookpagina’s van onderwijsinstellingen aangezien we adviseren over het gebruik van Facebook als servicekanaal en mensen trainen in het schrijven van content voor online kanalen. Ook herinnerde ik me het moment van het starten van de Facebookpagina (24 januari 2011) van onze voormalige werkgever: TU Delft. Wij, mede-oprichters van NosCura, hebben ons immers actief beziggehouden met die pagina, het social media team, het webcareteam en de content. We hebben mooie virale content weten te brengen en we hebben het aantal fans hard zien groeien.

Logisch dat de vraag: “Moet een onderwijsinstelling het voorbeeld van Lubach volgen?” bij ons terecht komt. Vooropgesteld dat ik vind dat je niet zomaar iemand moet volgen, ook al heet diegene Arjen Lubach, is die vraag echter niet heel makkelijk met “ja” of “nee” te beantwoorden.

Doel doelgroep, boodschap middel

Het doel van de Facebookpagina van de TU Delft bij de start ervan was het informeren van potentiële internationale studenten over de TU Delft, de opleidingen, de stad en het onderzoek. Het werven van internationale studenten dus, deels ingegeven doordat er minder internationale studiebeurzen bezocht zouden gaan worden. Doel en doelgroep waren duidelijk dus. Aangezien die doelgroep in 2011 in grote getale actief aanwezig was op Facebook een terechte zet. De boodschap: “het is goed, leuk, interessant, leerzaam, moeilijk om hier student te zijn” en “je wil onderdeel zijn van deze community”.

Dat er in in ruim zeven jaar tijd veel verandert moge duidelijk zijn.

[Tekst gaat verder onder de afbeelding]
g

Zijn waar je doelgroep is

Je zou als onderwijsinstelling regelmatig opnieuw moeten kijken naar de uitgangspunten doel, doelgroep, boodschap, middel. Als je doel is veranderd of je doelgroep is verplaatst naar een ander platform moet je meebewegen.

Het unieke aan de generatie studiekiezers (15-18 jaar) waar onderwijsinstellingen op mikken is dat deze groep niet meer op zoek wil gaan naar de juiste informatie. Ze willen dat het naar hen toe komt. Ze kijken geen TV, lezen geen kranten en vertrouwen alleen hun eigen persoonlijke netwerken. Advertenties en marketingpraat verdwijnen in een blinde vlek. Websites bevatten teveel informatie voor een te grote doelgroep. Overigens zijn websites vaak wel een belangrijk onderdeel van een oriëntatie op een opleiding.

Ze willen eerlijke, eerstehands relevante informatie op een verhalende manier via kanalen waar zij open staan voor jouw communicatie. Die verhalen moeten komen van mensen die ze vertrouwen. Als ze je een vraag stellen willen ze snel en de juiste informatie die voor hen op dat moment relevant is. Die vraag stellen ze je pas als als ze al geïnteresseerd zijn geraakt.

Je moet je online service dus heel goed op orde hebben om de vragen die studiekiezers stellen op een adequate manier te beantwoorden en je moet ervoor zorgen dat de reputatie van je instelling goed is en aansluit bij je uitingen, zowel online als offline.

Als je doel is om studenten te werven voor je onderwijsinstelling moet je volgens onderzoek van Newcom niet meer op Facebook zijn maar op Instagram en wellicht op Snapchat. Als je ouders van leerlingen (de studenten van de toekomst) wil bereiken doe je dat nu nog wel op Facebook. De kans dat die situatie verandert is 100%, wanneer en hoe is onduidelijk. Het onderzoek van Newcom laat echter wel duidelijk trends zien waarop je kunt voorsorteren.

Misschien uit principe?

Je kunt als onderwijsinstelling een statement maken door je Facebookpagina te verwijderen en mee te gaan met de maatschappelijke trend. Dat kun je doen omdat je als onderwijsinstelling vindt dat je een morele verplichting hebt naar je echte ‘klanten’: de studenten en ook naar je toekomstige studenten. Opmerkelijk is wel dat je die klanten niet naar Facebook hebt gelokt. Ze zaten er al en daarom ben je daar als onderwijsinstelling naar toe gegaan.

Door Facebook te verlaten zeg je dat je het niet eens bent met het feit dat je ervoor hebt gekozen om je communicatie gedeeltelijk via niet-eigen kanalen te laten verlopen. Dat kan en dat snap ik, maar het is volgens mij een gepasseerd station. Ook Google, LinkedIn, Twitter, Instagram, SnapChat en alle toekomstige ‘gratis’ platformen hebben een verdienmodel dat in meer of mindere mate lijkt op dat van Facebook.

Je kunt het Facebook wel kwalijk nemen dat ze ‘onze’ data niet goed hebben beschermd. Of dat een reden is om de Facebookpagina van je instelling te deleten laat ik aan jullie over.

[Tekst gaat verder onder de afbeelding]

Dus: #byebyefacebook of toch niet?

Het is vreemd om nu ineens te gaan bedenken dat je misschien moet meegaan met de trend die is ingezet door Arjen Lubach. Ook zou het vreemd zijn als je er nu ineens geen vrede meer mee hebt dat Facebook je data heeft en niet goed beschermt.

Je online communicatiestrategie, van de onderwijsinstelling dus, gaat over een servicegerichte houding en over het proces dat nodig is om luisteren, interactie en contentcreatie te organiseren vanuit je merkwaarden. Die strategie draait niet om een platform. Je volgt je doelgroep naar het platform waar ze voor je open staan. Dit is dus iets anders dan jouw doelgroep naar jouw platform proberen te krijgen.

Je moet het alleen doen als de balans tussen het opgeven van data niet meer opweegt tegen het halen van de door jezelf gestelde communicatiedoelen. Dit is wel, net als eigenlijk altijd, een goed begin om na te denken over je online communicatiestrategie. Als we je daarbij kunnen helpen, neem dan vooral contact met ons op.

Conclusie?

Mijn advies is dus: nee, niet zomaar doen. Wel goed blijven nadenken over je online communicatiestrategie. Als daaruit blijkt dat je Facebookpagina niets (meer) toevoegt aan je doelen kun je #byebyefacebook zeggen.

Lees vooral ook mijn blog over het wel of niet weghalen van de Facebookpixel van je website en alles over de gevolgen van AVG voor social media/webcare bij onderwijsinstellingen.

Rob Speekenbrink

Al vele jaren ontwerper van online communicatie in hart en ziel. Vindt het leuk om door te vragen en de onderste steen boven te krijgen. Ik ben dol op de benadering van online communicatie vanuit nieuwshaakjes en zoek graag met humor de grenzen op.

Geen reacties

Reageer