Als werknemer vloggen, moet je dat wel doen?

Als werknemer vloggen, moet je dat wel doen?

Sinds de komst van Enzo Knol is vloggen niet meer weg te denken als vorm van entertainment: het dagelijks filmen van je leven waarin je vertelt wat je bezighoudt. En waar Enzo Knol begon als ‘een jonge jongen die vertelt wat hij dagelijks uitvoert’, heeft het hedendaagse vloggen ook een zakelijk tintje gekregen. Je kunt immers ook trots vertellen over je dagelijkse werkzaamheden, al dan niet gepusht door de werkgever.

In 2016 is politievlogger Jan-Willem begonnen met zijn eerste filmpjes, puur om de jeugd inzicht te geven in zijn dagelijkse werkzaamheden als hoofdagent. De afstand tussen politie en de jeugd was immers groot waardoor agenten veelal op onbegrip konden rekenen. In de loop der maanden groeide zijn fanbase, totdat de digitieners hem zelfs opwachtten voor het bureau Almere Buiten Hout. De video’s van Jan-Willem zijn dus goed aangeslagen en hij kan momenteel rekenen op 153.995 abonnees die wekelijks een kijken in de keuken van de Nederlandse politie kunnen nemen.

En hoewel deze politievlogger is begonnen vanuit een bepaalde behoefte binnen het korps, zijn meerdere mensen aan de slag gegaan met de camera om de wereld te laten zien wat zij dagelijks meemaken, veelal vanuit trots en enthousiasme. De naam van hun werkgever hoeft niet eens naar voren te komen voor het onderwerp, want eigenlijk is dat minder relevant ten opzichte van de gedeelde content.

Enkele voorbeelden van enthousiaste vloggers

Politievlogger Tess

In navolging van politievlogger Jan-Willem ging ook agent Tess aan de slag met de camera. Dat resulteert in spannende video’s uit het leven van een agent in de Bijlmermeer. Ze legt duidelijk uit wat er gebeurt en waarom je als agent welke keuzes maakt. Hierbij laat Tess niks uit haar privé-leven zien, maar leren we vooral hoe een agent te werk gaat.

De Bosmannetjes

Is boswachter zijn saai? Allerminst! Als boswachter zie je dagelijks de wonderen van Moeder Natuur. Boswachter Tim is trots op zijn werk en deelt dit dan ook graag op social media. In de serie de Bosmannetjes gaan de boswachters van Staatsbosbeheer op pad om de ‘schoonheid van de natuur’ te laten zien. Het zijn helaas niet veel video’s geworden, maar wie weet willen de heren het weer oppakken.

Wat sterk is aan deze serie? Dat de passie voor het vak sterk naar voren komt. Alleen dat al zorgt dat de video’s lekker wegkijken.

 

Ismail Ilgun

Ken je Ismaïl Ilgun nog? Twee jaar geleden verwierf hij landelijke publiciteit door over de jeugd in de Zaandamse Poelenburg te vloggen. Dit was geen probleem geweest als de jeugd zich voorbeeldig had gedragen. Echter lieten de vlogs zoveel agressie en geweld zien, dat er kamervragen werden gesteld. Ismail kreeg de stempel treitervlogger en Nederland haatte hem.Een jaar later probeert hij zijn leven te beteren en gaat als de slag als documentairemaker. Deels in dienst van het AD, maar ook als Ismail zelf. Op zijn kanaal bezoekt hij diverse achterstandswijken in Nederland en laat zien wat daar gebeurt om de samenleving te bevorderen. Het zijn vlogs vol optimisme. Interessant, professioneel en leerzaam. Ismael is in staat om zijn achtergrond in te zetten in iets positiefs en draagt weer een mooi steentje bij op YouTube.

Gezinsvlogger Christien

Dat je niet altijd je eigen YouTube-kanaal hoeft te gebruiken, laat gezinsvlogger Christien zien. Zij geeft tips en een kijkje in haar keuken als moeder en vrouw van. Zij gebruikt hiervoor het platform van de Libelle. Slim? Zeker! Ze beheert haar kanaal daardoor niet zelf, maar lift wel mee op de hoeveelheid bezoekers van de website.

Vloggen op kanaal organisatie

Het is natuurlijk ook mogelijk om te vloggen zonder een eigen kanaal te beginnen. Dit komt niet ten goede van jouw branding (je naam als expert zal minder snel blijven hangen), maar kan wel een mooi opstapje zijn naar een vloggend leven. Een bedrijf dat dit goed faciliteert, is WSD met het WSD Journaal. Hierin krijgen medewerkers een camera mee om wat over hun leven te vertellen. Een kanaal als dit is vooral goed voor de sympathie en het bereik.

Waarom zou je als werknemer gaan vloggen?

* Je kunt je directe omgeving laten zien waar je mee bezig bent;
* Je leert jezelf online te profileren, omdat je nadenkt over jouw kennis en visie. Als je dit doordacht aanpakt, word je als expert gezien;
* Als je je eigen kanaal start, bepaal je zelf wat je online publiceert. Jij bent de content maker, de verteller en niemand anders.
* Door je visie te delen kom je veelal in contact met vakgenoten en kun je zo makkelijk kennis en tips uitwisselen.

Ga niet klakkeloos aan slag

Wil je aan de slag met vloggen, dan zit er een paar kleine mitsen en maren aan de activiteit waar je je even bewust van moet zijn. Zet daarom voor jezelf enkele dingen op een rij:

1. Bedenk waarover je gaat vloggen. Wat is de inhoud, tip en visie die je de kijker wilt meegeven?
2. Leg je grenzen vast. Hoever ga je met het laten zien van je omgeving?
3. Vraag vooraf toestemming aan de mensen die je wilt filmen. Zonder toestemming mag een persoon niet herkenbaar in beeld.
4. Bedenk wat de balans werk-privé moet zijn. Laat je helemaal niks van je thuisomgeving, of juist een beetje? Hier zijn overigens geen regels voor. Bekijk zelf wat goed voelt. Dit is vaak een proces wat je zelf na verloop van tijd goed aanvoelt. Ook hier geldt: bespreek je nieuwe activiteit wel met je gezin en vraag indien nodig toestemming. Ook zij zitten niet altijd op een camera te wachten, dus overleg is geen overbodige luxe.
5. Wat zijn de afspraken met je baas? Er is namelijk een grote kans dat er gevoelige informatie op de werkplek te vinden is. Het is dus aannemelijk dat je baas het niet waardeert als dit online gepubliceerd wordt. Respecteer hierbij de regels en ga na of je vastzit aan beroepsgeheim.

Tips

* Ga gewoon aan de slag. Het is namelijk vooral learning by doing.
* Hoe langer je over vloggen nadenkt, hoe hoger je de drempel voor jezelf legt.
* Overleg je idee met je baas om te kijken of hij/zij met een interessante invalshoek kan komen. Wellicht kun je er ook extra uren voor krijgen.
* Vertel met passie en deel je eigen visie. Hiermee kun je anderen inspireren maar ook in gesprek gaan met vakgenoten.
* Je mag klagen als je dat zelf relevant vindt, maar bedenk wel dat klanten (indien van toepassing), prospects en je baas meekijken. Klagen is veelal vragen om problemen en kan ook je eigen imago flink tegenwerken. Of zelfs ontslag op staande voet.
* Gebruik reacties als feedback om je volgende vlogs te verbeteren.

Voor komend jaar blijven video’s onverminderd populair. Recent onderzoek heeft laten zien dat YouTube nog steeds een geliefd platform is voor sociale interactie, maar je bent natuurlijk ook vrij om te vloggen op Vimeo of de kleinere kanalen. Bij kanalen als SnapChat en Instagram ligt de drempel om te vloggen wat lager, maar de content gaat ook minder lang mee. De keuze is aan jou!

Succes met je ontdekkingstocht.

Geen reacties

Reageer