Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Acht prachtige valentijn inhakers door musea

Februari telt zeker 15 keer een ‘dag van de …’. Zoals ‘warmetruiendag’ op 2 februari, ‘Doe Eens Vriendelijk Dag’ op 17 februari en natuurlijk Valentijnsdag op 14 februari. Allemaal potentiële inhaakmomenten voor merken.

Maar waarom zou je kiezen voor een inhaker? Onderzoek door Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht heeft uitgewezen dat een inhakende tweet op een voorspelbaar moment 2,3 keer meer shares genereert dan niet-inhakers. Dat alleen kan al voldoende reden zijn om zo af en toe in te haken op een ‘dag van de …’. Persoonlijk vind ik dat je alleen moet inhaken als het moment past bij je merk, bijdraagt aan je communicatiedoelstelling en iets toevoegt voor je doelgroep. Je moet dus op zoek naar iets relevants, anders wordt het te makkelijk, meeliftend op een trend en doet het eerder afbreuk aan je merk dan dat het iets toevoegt.

Musea hebben vaak letterlijk een schat aan visuele content binnen handbereik, daarom vond ik het interessant om eens te kijken of en hoe zij ingehaakt hebben op Valentijnsdag en wat we hiervan kunnen leren. Ik heb gekozen om alleen naar Instagram te kijken vanwege het visuele aspect en omdat we later een breder onderzoek publiceren naar musea op Instagram.

Gebruik je collectie

Door inspiratie te vinden in je eigenlijk collectie blijf je op een logische manier dicht bij je eigen merk. Zoals bijvoorbeeld het Museum voor Communicatie (835 Instagram volgers) dat heeft gedaan.

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (2187 Instagram volgers) dook ook in de archieven kwam met dit prachtige fragment uit 1992, toen het woord ‘inhaken’ nog niet met deze betekenis in De Dikke Van Dale stond.

Museum Speelklok (974 Instagram volgers) vond waarschijnlijk een prachtig detail op een van de aanwezige muziekinstrumenten. Ze laten het beeld voor zich spreken en vertellen er verder niet bij wat we hier precies zien. Dat kan op Instagram vaak prima.

Als NEMO Science Museum (3153 volgers) heb je voor alles een wetenschappelijke verklaring, dus ook voor zoenen 🙂

Combineer online met offline

Museum Voorlinden (27,8K Instagram volgers) koppelde aan Valentijnsdag ook een fotoactie in het museum zelf. De resultaten werden vervolgens weer via Instagram gedeeld in een prachtig filmpje.

Ook het Groninger Museum (78953 Instagram volgers) organiseerde een speciale actie rondom valentijnsdag. Twee bezoekers mochten een nachtje blijven slapen! Zowel in aanloop naar de actie als achteraf werd hierover gepost op het Instagram account.

Het Bonnefantenmuseum (4342 Instagram volgers) organiseerde op valentijnsdag een speciale guided tour. De aankondiging op Instagram was, gezien het aantal likes en comments, echter niet heel aansprekend. En het is een gemiste kans dat de vraag onder de post niet beantwoord werd door het museum. We zien ook niets terug van hoe liefdevol deze guided tour is verlopen.

Als dit gekerfd staat in een van de balken van je kasteel, zoals bij Kasteel Duivenvoorde (610 Instagram volgers), dan heb je verder geen woorden meer nodig!

Naast deze prachtige voorbeelden vond ik ook een groot aantal musea die Valentijsdag bewust of onbewust voorbij hebben laten gaan op Instagram. Als de reden daarvoor is dat er geen relevant haakje te vinden was in de collectie of dat het niet past bij de (communicatie)doelstelling van het museum, dan is dat natuurlijk prima. Als de reden echter is dat niemand in de organisatie de kans heeft opgemerkt of in staat was om de slag naar mooie content te maken, dan is er werk aan de winkel! Laat het ons weten als we je daarbij kunnen helpen.

Karlijn de Wit

"Doorgaan tot het goed is, altijd positief, echt luisteren, nieuwe dingen uitproberen, analytisch, kritisch, altijd op de hoogte van trends, public speaker, lekker buiten sporten, op de knieën in eigen moestuin, fietsen." Dat is Karlijn :-)

Geen reacties

Reageer