Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Veranderingen in social media – hoe blijf jij bij?

Veranderingen in social media – hoe blijf jij bij?

Social media is niet weg te denken uit de communicatiestrategie van hogeronderwijsinstellingen. Logisch, aangezien een belangrijke doelgroep, potentiële studenten, dagelijks actief is op een of meerdere kanalen. Anders dan traditionele media, zoals brochures en website, verandert social media constant. Niet alleen de kanalen die gebruikt worden … maar ook de manier van content maken en delen verandert. Status updates doe je niet meer via de computer maar met je smartphone. Het soort content veranderd ook, in plaats van ‘bijzondere’ en zorgvuldig uitgezochte momenten delen gaat het steeds meer om het hier en nu. Dit is in lijn met het toenemende gebruik van stories. De serie foto’s en/of video’s die gedeeld kunnen worden en, vaak na 24 uur, weer verdwijnen zitten in steeds meer social mediaplatformen verwerkt.

Potentiële studenten “just go with the flow” als we het hebben over deze veranderingen. Binnen het hoger onderwijs zul je dan ook mee moeten gaan met deze flow als je jouw doelgroep efficiënt wilt (blijven) bereiken met social media. Dit is waarschijnlijk niks nieuws. Alleen, hoe speel je in op deze constante verandering? Dit kan een worsteling zijn binnen jouw instelling. Hoe ga je deze uitdaging aan?

Ga op ontdekkingstocht

Om niet te verdwalen in het woud der social media is het belangrijk op de hoogte te blijven van de kanalen. Dit kun je het beste doen door de media zelf te ervaren. Blokkeer elke week tijd in je agenda om op ontdekkingstocht te gaan. Reis je met het OV? Dan is dit een ideaal moment om een rondje te doen langs de verschillende media.

Volg andere hogeronderwijsinstellingen en bedrijven, zo blijf je niet alleen bij met de ontwikkelingen van de verschillende platforms maar doe je ook inspiratie op. Bekijk naast de kanalen waarmee je bekend bent ook naar nieuwe en voor jouw onbekende media. Als je nieuwe platforms tegen komt, maak dan een account aan voor jouw onderwijsinstelling om te voorkomen dat iemand anders dit doet. Bespreek opvallende, zowel positieve als negatieve, dingen die je tegen bent gekomen met je collega’s, bijvoorbeeld tijdens jullie wekelijkse overleg. Dit hoeft absoluut niet lang te duren, maar het delen van ervaringen geeft zeker nieuwe inzichten.

Naast het rond kijken op andere accounts is het aan te raden om ook zelf te experimenteren met het plaatsen en delen van content. Naast dat je nog meer gevoel krijgt met de media is het ook heel praktisch aangezien elk medium anders werkt en andere opties heeft. Vragen die je nu misschien hebt zoals: hoe plaats je content, hoe zie het er dan uit, welke opties heb je zodra je iets wilt plaatsen, kun je je bericht nog aanpassen zodra het verstuurd is, wie ziet mijn bericht, kun je dan zelf beantwoorden. Vind je het lastig om te verzinnen wat je moet plaatsen? Misschien is een ‘weekly challenge’ met je collega’s wel een goed idee!

Omdenken

Door de continue veranderingen in social media kun je het idee hebben dat je je strategie continue moet veranderen. Vergeet niet dat alleen het middel verandert, de rest van je strategie is hiervan niet afhankelijk. De huidige veranderingen van newsfeeds naar stories zorgt ervoor dat de focus van je content nog meer ligt op visueel in plaats van tekstueel. Je moet je content dus omdenken naar een andere vorm.

Studenten kunnen helpen met het omdenken van je content, zij weten tenslotte het meest over hoe de opleiding in elkaar steekt en liggen ook nog eens heel dicht bij de doelgroep van potentiële studenten. Studenten kunnen hun ervaringen delen, zowel over hun studiekeuze als over de opleiding. Wanneer je een student de vrije hand geeft in het maken van een story over zijn/haar dag krijg je een spontane en een reële invalshoek over hoe het is om te studeren. Twijfel je nog of je studenten de verantwoordelijkheid kan geven over een kanaal? Stories zijn ideaal om te experimenteren doordat ze na een dag weer weg zijn. Wil je meer weten over social media ambassadeurs? Lees dan ook het artikel van Karlijn en/of Rob.

Wanneer je aan de slag gaat met visuele stories betekent het niet dat je nooit meer een stuk tekst kunt plaatsen. De verschillende social media kunnen elkaar aanvullen. Je zou stories kunnen gebruiken om potentiële studenten een inzicht te geven in het dagelijkse studentenleven. Dat terwijl je op een newsfeed meer praktische zaken toelicht, zoals waar koop ik mijn boeken en welke computer heb ik nodig. Zorg er wel voor dat jouw doelgroep weet wat ze waar kunnen vinden. Het is prima om accounts aan elkaar te linken en te verwijzen naar andere platforms. Denk hierbij aan de integratie van Instagram en Facebook of een verwijzing naar je social media kanalen vanaf de website.

Meten is weten, toch?

Wanneer je veel tijd en moeite stopt in het onderhouden van de social media kanalen, wil je ook graag feedback krijgen. Door naar de statistieken te kijken kun je zien hoeveel mensen je bereikt, wie jou volgt en welke berichten het goed doen. Je kunt dit per platform bekijken, maar veel interessanter is om te kijken naar social media als geheel. Je kunt hiervoor overwegen om een media monitoring tool, zoals OBI4wan, te gebruiken.

Statistieken zijn interessant, maar pas op dat je hier geen dagen mee bezig bent. De cijfers kunnen je helpen om inzicht te krijgen over je bereik en het effect van berichten. Echter, uiteindelijk gaat het niet om de ene like meer of minder maar om de juiste boodschap bij de juiste doelgroep te brengen. Goede en afwisselende content is hiervoor de sleutel. Om het bereik van je berichten te vergroten kan een mooie of gekke foto een boost geven. Maar zorg er vooral voor dat de content het verhaal vertelt dat jij voor ogen hebt.

Een stap voor zijn

Wanneer je helemaal ingespeeld bent op het maken stories en alle functionaliteiten binnen een kanaal kent, kan het zomaar zijn dat er weer dingen veranderen. Over een jaar (of over een paar maanden) zullen er weer andere trends en nieuwe platforms zijn. Hoe kun je jouw instelling op deze veranderingen voorbereiden? Zorgen dat je up-to-date blijft kan natuurlijk door op ontdekkingstocht te gaan. Ook kun je in gesprek gaan met (nieuwe) studenten over hun social media gebruik. Met name eerstejaarsstudenten die net begonnen zijn met hun studie weten heel goed waar scholieren mee bezig zijn. Vraag ook eens aan je kinderen, nichtjes, neefjes, buurkinderen die op de middelbare school zitten wat ze zoal doen op social media.

Je kunt nog een stap verder gaan door je aan te melden voor de bèta versies van de sociale media. Je ziet dan de nieuwe features eerder dan de gewone gebruiker. Het enige nadeel hiervan is dat je vaker bugs (foutmeldingen) tegen kunt komen. Verder kun je van diverse platformen de keynotes bekijken waarin nieuwe features worden aangekondigd. Er zijn ook diverse blogs en websites waar nieuwe features en trends worden gesignaleerd.

Gebruik social media niet ‘om het gebruiken’ maar houd de doelgroep en je doel altijd in het achterhoofd. Ga vooral aan de slag met de verschillende platformen. Durf de grens op te zoeken en durf te experimenteren.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van deze blog, laat dan vooral een reactie achter of

Shirley de Wit

Niet alleen maar begrijpen hoe een algoritme werkt maar ook snappen wat voor impact het op de samenleving (kan) hebben. Dit is mijn motivatie geweest om naast informatica ook wetenschapscommunicatie te gaan studeren. Daarnaast heb ik een passie voor het onderwijs. Van werken in het raakvlak van deze drie wordt ik erg blij.

Geen reacties

Reageer