Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Deze instellingen wisten in 2017 de aandacht te pakken

2017 stond in het teken van content, content en nog meer content. De grootste platforms breidden hun functies uit waardoor het voor iedereen nóg makkelijker is om in contact te raken met de doelgroep. Maar wat deden de non-profitorganisaties? Zochten ze de conversatie op? We blikken terug op 2017 en delen een paar interessante casussen van het afgelopen jaar.

Non-profitorganisaties hebben gemiddeld gezien een minder hoog marketingbudget vergeleken met een groot bedrijf. ‘Even’ een gelikt campagne opzetten zit er veelal niet in. Weinig geld maakt creatief en dus is creativiteit ‘the key to success’. De belangrijkste tip van het afgelopen jaar? Luister naar je doelgroep, toon interesse en ga actief in gesprek. Gelukkig zijn er genoeg organisaties die dit goed onder de knie hebben.

De Fons Police

Hoe zorg je ervoor dat studenten bewust worden van de op te ruimen rommel in de kantine? Met die vraag richtte Fontys een  bewustwordingscampagne op. Fontys deed dit goed door geen docenten in te zetten, maar leeftijdsgenoten die ook de taal spreken. Gevolg? Oprechte aandacht.

FONS Police

Al gehoord van FONS (oftewel ruim je rommel op)?

Geplaatst door Fontys op Maandag 11 december 2017

Den Haag door de ogen van een student

Een ander instituut die goed naar de studenten luistert, is De Haagse Hogeschool. Zij kropen in de huid van hun doelgroep. En met maar liefst 261 geplaatste foto’s op Instagram, gaven ze een kijkje in de wereld van de Haagse student. Ze maken daarbij gebruik van user generated content, want verreweg de meeste foto’s zijn door studenten zelf gemaakt.

Waarom is dit goed? Door het leven van de doelgroep uit te lichten, kan de potentiële doelgroep beter bepalen of hij/zij zich aangesproken voelt en zichzelf al door de wandelgangen van de hogeschool ziet lopen. En voelt de persoon zich verbonden met wat hij/zij ziet, wordt de kans op aanmelding vele malen groter.

Verandering blijft eng

Presenteer je een nieuw logo of slogan? Berg je maar alvast voor de negatieve reacties die je gaat krijgen. Mensen kunnen moeilijk tegen veranderingen. Stichting Hilversum Marketing stond in september haar mannetje toen de presentatie van de nieuwe branding gepaard ging met een storm aan kritiek. De reacties waren niet mis, maar de marketing-afdeling sloeg zich er dapper doorheen en had overal een sterk antwoord op. Een extra voordeeltje: de nieuwe branding zal weinigen ontgaan zijn. Zelfs de Duckstadkrant maakte een eigen variant 😉

Laat je medewerkers je marketing doen

Afgelopen jaren is gebleken dat medewerkers extreem goede ambassadeurs kunnen zijn indien ze passie hebben voor hun vak. Meester Mark heeft bewezen dat hij meester in hart en nieren is en gebruikt een flinke dosis humor. Daarbij is hij door zijn verkregen populariteit niet alleen ambassadeur van zijn school, maar voor heel het basisonderwijs. Dit komt omdat hij met de puurheid van kinderen Nederland laat zien dat zij een andere blik op de wereld hebben. De posts bezorgen veelal een lach op het gezicht en veel herkenning bij menig ouder. Dankzij Meester Mark is het weer erg duidelijk: wat blijft onderwijs toch een menselijk vak.


Hello from the other side

Lang nadenken over dé ideale post? Dat hoeft niet, hoor! Fontys maakte een klein foutje en heel Facebook ging los, met hilarische reacties tot geval. Soms zit humor juist in de eenvoud.

Get ready for the smart world

Hogeschool Saxion koos enkele jaren geleden voor een duidelijke profilering: ‘Living technology’. Deze profilering kon echter nog wel wat aandacht en podium gebruiken. Het is dus tijd voor een campagne waarbij nieuwe technologie wordt ingezet in de wereld van jongeren. De casussen binnen de campagne mogen dan verzonnen zijn, de techniek is er zeker al klaar voor. “Het was een sociaal experiment om onze nieuwe campagne te lanceren, genaamd ‘Get ready for a smart world’. We willen onze studenten én medewerkers laten nadenken over de technologie van morgen”, aldus Bergman, woordvoerder bij de hogeschool.

Ondanks deze interessante ‘best practices’ was het wel enorm zoeken naar leuke verhalen. Voor een flinke dosis creativiteit, lef en humor springen de commerciële bedrijven veel meer in het oog dan de non-profitorganisaties. Waar zijn die verhalen uit het beroepsonderwijs? Of de bijzondere casussen binnen de musea? Ik denk dat er nog een mooie inhaalslag te maken is, zonder dat het veel geld hoeft te kosten. Mijn advies voor 2018? Toon lef, experimenteer en durf fouten te maken. Non-profitorganisaties hebben zoveel te vertellen! Durf dit uit te dragen en te spreken uit passie voor het vak. Wanneer dit advies opgevolgd wordt, verwacht ik een heel bijzonder 2018.

Lisa Niehoff

Meegegroeid met de opkomst van internet ontdekte ik al vroeg dat de psychologie achter online communicatie mij fascineerde. Zo ontdekte ik snel de wondere wereld van social media en zag snel dat het meer was dat online giebelen met elkaar. Online communicatie heeft een gigantische impact en is hier voor altijd. Ik maak inmiddels al 8 jaar van mijn hobby mijn werk en mag dit sinds kort voor Noscura doen.

No Comments

Post a Comment