Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

EK Vrouwenvoetbal; is het balletje ook online gaan rollen?

EK Vrouwenvoetbal; is het balletje ook online gaan rollen?

Afgelopen zondag zaten we, zo’n 4,1 miljoen Nederlanders, achter de buis gekluisterd om te kijken naar de finale van het EK vrouwenvoetbal. Een nieuw kijkcijferrecord als het gaat om een vrouwenvoetbalwedstrijd. De populariteit van het vrouwenvoetbal in Nederland flink is toegenomen blijkt onder andere uit deze kijkcijfers. Is deze populariteit ook terug te zien op Social Media? Jouw antwoord op deze vraag is waarschijnlijk sterk afhankelijk van je eigen Social Media gebruik en je netwerk. Om deze vraag objectief te kunnen beantwoorden zou je elk bericht willen zien dat gepost is, iets wat handmatig niet te doen. Er is diverse software die je kan helpen bij het filteren en weergeven van berichten, een hiervan is OBI4wan waarvoor sinds 1 juli een educatie licentie beschikbaar is (zie ook deze blog).

Vinden van relevante berichten

Om relevante berichten te vinden moet je een zogenoemde Boolean zoekopdracht opstellen. Hierin geef je aan welke termen voor jouw zoekopdracht belangrijk zijn. In dit geval zal het zoeken naar veel gebruikte (hash)tags zoals ‘Vrouwenvoetbal’ en ‘Weuro2017’ al veel relevante resultaten geven. Pas hierbij wel op voor het gebruik van te generieke termen zoals ‘EK’ en ‘sportvrouw’. Afgelopen weekend waren namelijk niet alleen de voetbalvrouwen goed bezig. Marianne Vos heeft het EK wielrennen op de weg gewonnen en Daphne Schippers en Anouk Vetter hebben beide een bronzen medaille behaald op het WK atletiek.

Boolean zoekopdracht naar berichten over het EK Vrouwenvoetbal 2017

In de zoekopdracht wordt ook gezocht op berichten waarin de naam van een speelster staat, mits deze in combinatie met een voetbalterm wordt gebruikt. Deze combinatie wordt gemaakt om te voorkomen dat er veel irrelevante berichten in het zoekresultaat zitten. Je kunt je waarschijnlijk goed voorstellen dat namen als ‘Zeeman’ en ‘Janssen’ ongetwijfeld voorkomen in tweets die niks met het EK vrouwenvoetbal te maken hebben.

De zoekopdracht gebruikt in deze blog is dus als volgt opgebouwd: hashtag OR (speelster AND voetbalterm). De volledige zoekopdracht zie je hiernaast.

Kritisch blijven op je eigen zoekopdracht is belangrijk. Zoals je misschien al gezien hebt is er ook een NOT element aan de zoekopdracht toegevoegd. Uit de rapportage, die hieronder wordt beschreven, bleek dat er veel berichten uit Amsterdam kwamen. Het kan natuurlijk zijn dat er veel fans in Amsterdam zaten, maar in dit geval bleek dat er ook een account uit Amsterdam te twitteren over wat er trending was in Nederland. Vertrouw dus niet blindelings op je rapportages maar kijk verder als er dingen zijn die opvallen en/of anders zijn dan je verwacht.

Berichten over het EK vrouwenvoetbal 2017

Nu er een zoekopdracht is opgesteld, is het tijd om te kijken naar de Social Media berichten. Dit kan in OBI4wan door een rapportage te maken. Je kunt hierbij verschillende elementen in je rapport drag-and-droppen. Je kunt kijken naar hoeveel en waarvandaan berichten verstuurd worden maar ook naar de content van de berichten. Voor het maken van deze rapportage is er gekeken naar alle Social Media berichten geplaatst tussen 15 juli 18:00 en 7 augustus 19:00. Oftewel vanaf 24 uur voor de start van de eerste wedstrijd tot 24 uur na het einde van de laatste wedstrijd.

Berichten per bronsoort en aantallen

Allereerst wordt er gekeken naar het aantal berichten en de bijbehorende meta-data. Wat meteen opvalt is dat Twitter met 93% duidelijk veel gebruikt is tijdens het EK. Dit kan deels komen doordat er in de zoekopdracht veel gebruik is gemaakt van (hash)tags maar ook doordat dit platform zich goed leent voor grote live evenementen. Wanneer er gekeken wordt op welke dagen er veel berichten zijn geplaatst dan zijn er zes duidelijke pieken te onderscheiden. Deze komen overeen met de zes wedstrijddagen van het Nederlands vrouwenelftal. De finale is qua hoeveelheid de duidelijke winnaar, met 61.430 berichten (24% van de totaal gevonden berichten in de EK periode).

Locatie van de berichten

Ook kun je de geografische locatie van de berichten bekijken. Hierbij is alleen de locatie van Twitter en Instagram berichten beschikbaar van gebruikers die dit zo hebben ingesteld. De wedstrijden zijn gespeeld in de steden Deventer, Enschede, Doetichem, Utrecht, Rotterdam, Breda en Tilburg. Je ziet op de kaart dat in de steden waar wedstrijden gespeeld zijn er ook meer berichten verstuurd zijn.

Tenslotte is er nog de content van de berichten. Het gebruik van word clouds kan je helpen met het verbeteren van je zoekopdracht. Verder helpt het meenemen van de content in je rapportage bij het bepalen van het sentiment van de berichten. Naast deze cloud kun je ook een impressie van de geplaatste afbeeldingen aan je rapportage toevoegen. Persoonlijk vind ik het toevoegen van clouds en foto’s ook simpelweg leuk omdat je dan ziet waarover er gepost is.

Inhoud van de berichten

Vergelijking met het WK 2015

De vraag die aan het begin gesteld werd was of de stijging van de populariteit van het vrouwenvoetbal ook te zien is op Social Media. Hiervoor moet je een vergelijking kunnen maken. Het feit dat het EK in Nederland werd gehouden en dat de oranje vrouwen gewonnen hebben maakt dit EK uniek. Dit heeft beide ongetwijfeld bijgedragen aan de populariteit maar het maakt de vergelijking ook lastiger. Om deze reden heb ik er voor gekozen om twee wedstrijden met elkaar te vergelijken (in plaats van een heel toernooi). In deze blog vergelijk ik de eerste poulewedstrijd van het WK van 2015 met die van het EK dit jaar. Beide wedstrijden werden gewonnen door de Nederlandse vrouwen. Er is gekeken naar de 24 uur rond de wedstrijd. Voor het WK is de zoekopdracht iets aangepast, er werden andere hashtags gebruikt (denk aan ‘wwc2015’) en ook de speelsters in het elftal zijn aangepast.

Vergelijking volume berichten eerste wedstrijd WK 2015 en EK 2017

Het blijkt dat ook in het WK van 2015 twitter de meest populaire bronsoort is. In 93% zijn de berichten afkomstig van Twitter. Er zijn 8.395 berichten te vinden over het WK in de aangegeven 24 uur, waarvan er 7.831 tweets zijn. Bij het EK van 2017 waren dit 18.680 berichten waarvan 94% (17.474) tweets. Kijkend naar het aantal social media berichten is er dus een stijging van bijna 240%.

Wanneer de berichten uitgezet worden over de tijd, zoals hiernaast te zien is, zien we bij beide wedstrijddagen een duidelijke piek tijdens de wedstrijd. De grafiek van het WK toont meer pieken. Dit heeft waarschijnlijk te maken met tijdstip van de wedstrijd (3 uur in de nacht Nederlandse tijd). In de ochtenduren is er een piek te zien, een moment waarop veel mensen over de winst gehoord zullen hebben. Verder zie je tijdens het WK een duidelijke piek voor de wedstrijd van het Nederlands elftal zitten (rond middennacht). Dit is het tijdstip dat er een andere wedstrijd gespeeld werd. Bij het EK van 2017 waren er ook een tweede poulewedstrijden op één dag, alleen in dit geval was de tweede wedstrijd na die van de Nederlandse vrouwen.

Het ziet er naar uit dat de toenemende populariteit van het vrouwenvoetbal ook op de Social Media kanalen merkbaar is. De online trends zullen steeds beter meetbaar worden over de jaren heen.  We zijn nu natuurlijk vooral heel erg #trots op de prestatie van de Nederlandse voetbalvrouwen!

Mocht je vragen hebben na het lezen van deze blog of ideeën hebben voor een volgende blog, plaats dan vooral een reactie!

Shirley de Wit

Niet alleen maar begrijpen hoe een algoritme werkt maar ook snappen wat voor impact het op de samenleving (kan) hebben. Dit is mijn motivatie geweest om naast informatica ook wetenschapscommunicatie te gaan studeren. Daarnaast heb ik een passie voor het onderwijs. Van werken in het raakvlak van deze drie wordt ik erg blij.

Geen reacties

Reageer