Werken met social media ambassadeurs op 4 verschillende niveaus

Werken met social media ambassadeurs op 4 verschillende niveaus

Als communicatieadviseur of social media manager is het jouw taak om de online presence van jouw organisatie via zorgvuldig gekozen social media kanalen up to date te houden. Daarvoor kun je van hot naar her rennen om foto’s, video’s en teksten te maken van elk evenement, elke zonnige lunch op het prachtige bedrijfsterras, elke prijsuitreiking, elke regenboog boven jullie gebouw, elke handtekening die gezet wordt, elke … #HELP!

Je kunt ook kiezen voor een strategie waarin je eigen collega’s (en studenten als je een onderwijsinstelling bent) structureel inzet als social media ambassadeurs. Met een keuze voor het inzetten van social media ambassadeurs ben je er nog niet helemaal. In deze blogpost laat ik vier verschillende niveaus waarop je dat kunt doen de revue passeren. Weet jij er meer, of is de verdeling volgens jou anders? Laat het me weten.

1 Blijf de baas  

– centrale regie en aansturing

Jij blijft de regie voeren over de social media accounts van jouw organisatie. Je bent de enige die de inloggegevens heeft en je plaats je berichten volgens een zorgvuldig uitgedachte contentstrategie. Je werkt met een team van social media ambassadeurs die jou gevraagd en ongevraagd social media content toesturen. Maar jij bent degene die bepaalt wat er wanneer op welk kanaal geplaatst wordt.

2 Organiseer takeovers

– centrale regie en loslaten

Bij een takeover geef je je account een dag of week over aan iemand uit jouw organisatie. Gedurende die periode plaatst hij/zij direct op het account en is zo in staat om een direct kijkje in de keuken te geven. Natuurlijk heb je hier wel richtlijnen voor opgesteld, maar je hebt er voor gezorgd dat deze niet te beperkend werken!

Takeovers werken heel goed als je verschillende vestigingslocaties hebt, of laboratoria waar je normaal gesproken niet zomaar binnenkomt, of als er een team op reis gaat voor het werk. Op deze manier kun je vanuit een centraal account je organisatie laten zien vanuit verschillende hoeken en oogpunten.

Takeovers zijn voor je collega’s ook heel laagdrempelig om aan mee te doen. Het commitment dat je van hen vraagt is maar voor een korte periode. Bovendien willen ze vaak meedoen omdat er in die periode ook iets leuks te vertellen is. Grote kans dat er een aantal keer per jaar een ware social savvy opstaat na het doen van een takeover!

2a Takeovers in stories

Hier wil ik graag nog een subniveau toevoegen 🙂 Instagram leent zich er namelijk heel goed voor om niveau 1 en niveau 2 te combineren. In dat geval kies je ervoor om de foto’s op je account zelf te plaatsen volgens vaste stijlregels. Misschien zelfs in een specifiek grid, of altijd door dezelfde fotograaf genomen. Voor de stories van datzelfde account kun je echter takeovers inzetten. Omdat deze na 24 uur verdwijnen, zijn ze een stuk losser, minder perfect en qua format heel geschikt om in te zetten voor ‘een dagje meekijken met’.

3 Werk met social media team

– vertrouwen en coachen

Bij het werken met takeovers mag iedereen in de organisatie meedoen. Dat geeft heel veel variatie, waarschijnlijk ook in kwaliteit. Je kunt er ook voor kiezen om een social media team op te richten dat wat dichter bij jou staat dan de mensen die een takeover doen. Dit team krijgt de taak om continue vanuit hun eigen perspectief de organisatie in beeld te brengen. Dit plaatsten ze vervolgens direct op het social media account waar ze verantwoordelijk voor zijn. Als communicatieadviseur kun je in nauw contact met hen blijven via bijvoorbeeld een WhatsApp groep, of via wekelijkse of maandelijkse fysieke overleggen. Om hen zo aan te sturen, te coachen of bij te sturen waar nodig.

Als je een social media team weet te organiseren dat een mooie doorsnede vormt van de organisatie, krijg je als vanzelf een heel gevarieerd spectrum van berichten op je account.

4 Social media ambassadeurs met eigen accounts

– intrinsiek motiveren en begeleiden

Tenslotte kun je social media ambassadeurs inzetten die niet werken op of met account van de organisatie maar gewoon met hun eigen social media accounts. Als je binnen jouw organisatie allemaal super trotse en online actieve mensen rond hebt lopen, dan is dit iets wat bijna als vanzelf zal gaan. Gewoon omdat jouw mensen met trots delen over waar ze mee bezig zijn en dat toevallig ook heel goed online kunnen.

In de praktijk ligt dit vaak net iets anders en zul je ze een handje moeten helpen. Omdat ze niet altijd zien waar die prachtige verhalen voor het oprapen liggen, niet weten hoe ze hun verhaal online het beste over kunnen brengen of niet inzien hoe hen dit ook kan helpen bij hun persoonlijke online presence.

Het verplicht delen van corporate content via de eigen accounts, omdat dat door de communicatieafdeling verspreid en gestimuleerd wordt, werkt hierbij overigens minder goed. Dat is namelijk niet waar jouw mensen (perse) warm voor lopen, niet waar hun expertise of hun hart ligt. En dat merken de volgers. Dit soort content zal minder goed gewaardeerd worden dan de foto’s, video’s en teksten die zelf gecreëerd zijn. Laat je mensen vooral hun eigen verhaal vertellen!

Geen van de bovenstaande niveaus is goed of fout, of beter of slechter. Wat werkt voor jouw organisatie hangt helemaal af van je doelstellingen, je mensen, het kanaal, de beschikbare tijd en budget. Dat zorgvuldige selectie en goede training en coaching belangrijk zijn voor het werken met social media ambassadeurs geldt wel voor alle vier de niveaus. Dat is waar jouw rol als communicatieadviseur of social media manager om de hoek komt kijken. Jij moet ervoor zorgen dat de social media ambassadeurs optimaal in hun kracht gezet worden om hun eigen verhaal te vertellen. Dit betekent dat je kennis moet bijspijkeren, vaardigheden moet oppoetsen of aanleren, techniek ter beschikking moet stellen. Vanuit de communicatieafdeling zorg jij voor de perfecte omstandigheden om de organisatie vervolgens zelf te laten communiceren.

Als je eens verder wilt praten over het inzetten van medewerkers of studenten als social media ambassadeurs voor jouw organisatie, stuur mij een berichtje en dan kom ik graag eens langs!

No Comments

Post a Comment