Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

 

Noscura

Vier redenen om GIFjes te gebruiken als school of universiteit

Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik, Karlijn, meedeed aan de #casesmc twitterchat over webcare in het hoger onderwijs. Vraag vier in de chat ging over het omgaan met negatieve feedback en over hoe je positieve feedback kunt vieren. Amy Windsor vertelde dat ze hiervoor GIFjes gebruikt. Toen ik daarop reageerde dat we dat in Nederland helemaal niet gewend zijn, snapte alle Amerikanen daar niets van!

Blijkbaar nemen we onszelf te serieus, studenten sturen ons ook geen gifs….. allerlei smoezen die ik me bedacht en nog steeds bedenk. Ik ben namelijk er nog steeds niet achter waarom hoger onderwijsinstellingen in Nederland geen GIFjes gebruiken. Zijn we inderdaad saai, houden we niet van grapjes, zijn we niet creatief genoeg of zijn we gewoon te lui om een goed GIFje op te zoeken? Of… weten we niet hoe krachtig GIFjes kunnen zijn, zowel in contentcreatie als in webcare? Tijd voor verandering in ieder geval! Na het lezen van deze vier redenen, moet je het in ieder geval een keer proberen.


Sidenote: GIF is eigenlijk een afkorting van Graphics Interchange Format, een formaat dat vooral in de beginjaren van het www (toen we nog weinig bandbreedte hadden) veel werd gebruikt vanwege de kleine bestandsgrootte. De GIFjes waar ik het in deze post over heb zijn eigenlijk ani GIFjes oftewel animated GIFjes. 

1. Visueel

Iedereen weet dat een foto meer zegt dan duizend woorden en dat visuele informatie beter overkomt. Wat mij betreft is een GIF nog beter dan een foto in staat om emotie over te brengen en een verhaal te vertellen. En video dan? Er worden online toch steeds meer video’s gekeken, moeten we dan geen video’s delen in plaats van GIFjes? Het antwoord op die vraag is: nee. Video heeft zeker een een grote vlucht genomen het afgelopen jaar, ook in de vorm van live video. Maar foto´s, illustraties, infographics, GIFjes en video’s verrijken allemaal op hun eigen manier je content, ze hebben elk hun eigen nut en waarde.

2. Makkelijk

GIFjes zijn makkelijk om te maken, gemakkelijk te vinden (voor elke gelegenheid is een GIF beschikbaar), makkelijk om te delen (een stuk kleiner dan video) en makkelijk om te consumeren. Ze zijn meestal een stuk korter dan video en omdat ze op autoplay staan, is er een grote kans dat je volgers hem een paar keer zien en jouw bericht daarmee een grotere impact maakt.

3. Laat zien wie je bent

Met het toevoegen van een GIFje aan bijvoorbeeld een tweet kun je jezelf onderscheiden van alle andere twitterende onderwijsinstellingen. Je kunt humor toevoegen. En met zelfgemaakte GIFjes kun je wetenschapsnieuws uitleggen, je gebouw als achtergrond gebruiken of typische campushumor inzetten, die al je studenten zullen snappen. En met al die studenten om je heen, heb je een geweldige kans om het maken van eigen en creatieve GIFjes te crowdsourcen. Laat met een GIFje zien waar jouw instelling voor staat en waar jij goed in bent!

4. Toon emoties in je webcare

Met het inzetten van GIFjes in online interacties geef je je berichten net wat extra’s mee. Het is nog gemakkelijker dan met emoticons om te laten zien hoe je je ergens over voelt. En of dat nu blij of boos is, de persoon met wie je een conversatie hebt zal je begrijpen. En in het geval van een negatieve conversatie kan het de ergste negatieve emoties wegnemen.

Snelle tips

Als je nog nooit een GIFje hebt gebruikt zijn hier een aantal snelle tips:
– Op deze websites kun je voor elke gelegenheid en voor elke emotie en in elke stijl een GIF vinden: giphy, tumblr, gifbin of imgur. Vanaf deze websites kun je GIFs downloaden of de url kopiëren en ze vervolgens invoegen in je Tweet, email, Facbook bericht of waar jij maar wilt.
– Twitter heeft een eigen GIF-bibliotheek met een goede zoekfunctie.
– Ook WhatsApp ondersteunt het versturen en ontvangen van GIFjes en heeft een in-app GIF-zoeker.
– Zelf GIFjes maken kan bijvoorbeeld op een van deze websites: gifs, giphy, of gifmaker.me  Ja, ook ik maakte voor deze blog mijn eerste eigen GIF! 🙂 Kostte me ongeveer 20 minuten.

Ik vind het leuk om te horen als jij voor jouw school of universiteit gaat experimenteren met GIFjes en of je inderdaad verschil in impact ziet. Vergeet in ieder geval niet om jezelf een complimentje te geven, na het versturen van je eerste GIFje!

Karlijn de Wit

"Doorgaan tot het goed is, altijd positief, echt luisteren, nieuwe dingen uitproberen, analytisch, kritisch, altijd op de hoogte van trends, public speaker, lekker buiten sporten, op de knieën in eigen moestuin, fietsen." Dat is Karlijn :-)

Geen reacties

Reageer