Neem contact met ons op


Karlijn:
06 4247 3080


Rob:
06 8183 4114


Lisa: 
06 2218 8613

Hoe maak je van je eigen studenten online ambassadeurs?

Hoe maak je van je eigen studenten online ambassadeurs?

In een wereld waar waarderingen, opmerkingen en recensies van eindgebruikers bepalen of een product succes heeft en blijft houden, heeft reclame maken en mensen naar je toe lokken met loze beloftes geen enkele zin meer. Consumenten zijn op zoek naar meningen van anderen, anderen waaraan ze zichzelf kunnen spiegelen, die snappen waar ze het over hebben en daar eerlijk over zijn. Bedrijven en instellingen zijn op zoek naar ambassadeurs die hun verhaal vertellen. Hoe doen onderwijsinstellingen dit?

Bij bedrijven bestaan ambassadeurs vaak uit fans van je producten en/of diensten. Er is dus vrijwel altijd een afstand tussen bedrijf of instelling en de fans. Slechts een procentueel klein aantal fans werkt immers voor je eigen organisatie. Bij onderwijsinstellingen zijn je fans te vinden bij de studenten, onderzoekers en docenten die rondlopen bij je instelling zelf. Ze zijn al fan want ze hebben er bewust voor gekozen om onderdeel uit te maken van je organisatie. Daarnaast heeft een onderwijsinstelling potentieel een grote groep ambassadeurs bij mensen die niet bij de instelling rondlopen: je alumni. Oftewel: je fans en dus je potentiële ambassadeurs zijn binnen handbereik! Het enige dat je moet doen is deze groep activeren 🙂 Deze post gaat over het activeren van studenten. Andere posts behandelen de activatie van onderzoekers en PhD’s.

Stel dat je als onderwijsinstelling wil laten zien hoe het is om student te zijn aan jouw instelling. De volgende generatie studenten wil graag van de huidige generatie weten hoe men leeft, studeert, kookt, woont, uitgaat etc. Ze gaan online op zoek naar content die ze inzicht geeft in het zijn van een student aan jouw instelling. Ze willen niet van marketeers, decanen, ouders of docenten horen wat dat in gaat houden, ze willen dat horen van de huidige generatie studenten, Je moet er dus voor zorgen dat die huidige generatie online content gaat genereren. En je moet de huidige generatie uitleggen waarom ze die content zouden gaan creëren en ook hoe dat eigenlijk moet. En je moet leren dat je de regie niet meer hebt: laat het los!

Om er voor te zorgen dat al die ambassadeurs content gaan creëren die op een of andere manier de kernwaarden van je hoger onderwijsinstelling onderschrijven moet je een aantal dingen doen: bewustwording creëren, toegevoegde waarde voor henzelf aantonen, richting/duwtje geven en ondersteunen. Ik zal deze stappen in onderstaande paragrafen uitwerken.

Overigens geldt dit niet alleen op het niveau van een individuele student. Ook op het niveau van een vereniging, vakgroep, studentenprojecten, evenementen etc kan op zoek gegaan worden naar de “why”, aansluiting, what’s in it for us etc.

Bewustwording creëren

Communicatie en de werking van online content lijkt voor de hand liggend voor studenten maar dat is het niet. Je denkt dat ze de hele dag bewust bezig zijn met hun eigen online aanwezigheid maar de meeste gebruikte vorm van communicatie die ze gebruiken is afgeschermd (via WhatsApp bijvoorbeeld), onbewust en zelfs in de veronderstelling dat niemand er naar kijkt. Je moet ze dus vertellen dat het anders werkt, bijvoorbeeld door een workshop online personal branding waarbij je de nadruk legt op wat er reeds te vinden is en hoe ze dat kunnen gebruiken voor hun latere loopbaan of andere doelstellingen die ze hebben. Je neemt ze mee in de combinatie opleiding – instelling  en persoon die elkaar versterken. Ze studeren bewust bij jouw instelling met een reden. Wat is die reden, waarom hebben ze er zelf gekozen om onderdeel uit te maken van jouw organisatie en niet voor een andere? Doorvragen naar die reden levert als het goed is het antwoord op de persoonlijke “waarom” vraag. Wat zijn de drijfveren, ambities, idealen, doelen, etc. van de student? Hoe kunnen instelling en persoon elkaar versterken. Waar is de student trots op in zijn of haar studie?

Toegevoegde waarde – voor henzelf – tonen

Iedereen is bereid ergens energie in te stoppen als men er iets voor terugkrijgt waar men waarde aan hecht. Voor studenten kan dat zijn een grotere kans op een (relevantere) baan, meer aandacht (voor hun persoon) in verband met een van de onderwerpen waar ze zich mee bezighouden. Dat kan studiegerelateerd zijn maar ook daarbuiten. Het bouwen van een relevant netwerk kan bijvoorbeeld een sterke trigger zijn, meer aandacht voor persoon of onderwerp, een hogere citatie- of Klout-score kan ook een drijfveer zijn.

Richting en duwtje geven

Veel studenten denken dat ze niet zomaar van alles over de hogeronderwijsinstelling waar ze studeren kunnen, mogen en zouden moeten schrijven. In tegenstelling tot wat veel communicatieafdelingen denken levert eerstehands, eerlijke content een wezenlijke bijdrage aan de uitstraling van de instelling. Dat is logisch als je onderkent dat het verhaal van een marketeer over een opleiding niet geloofd wordt maar een gerucht verteld door een mede-student wel. Het eerste heeft geen enkele zin, het tweede wel. Door studenten te voorzien van de mogelijkheden om vrij te communiceren creëer je de mogelijkheid dat ze positief over jou als instelling gaan praten en over hun rol als onderdeel van jouw instelling (en waarom zouden ze negatief over je praten, ze maken immers deel uit van je community?). Stel dus logo’s ter beschikking, foto’s en video’s van je campus, wetenswaardigheden etc zodat dat allemaal gebruikt kan worden als onderdeel van hun content.

Ondersteunen

Communicatie over je onderwijsinstelling wordt dus voor een belangrijk deel niet (meer) gedaan door de communicatie-afdeling maar door je ambassadeurs. Zorg ervoor dat je die ondersteunt: bied trainingen aan, workshops, handleidingen, hulp bij uitvoering. Vier successen en onderken het belang van de inzet van je ambassadeurs, beloon ze met aandacht en wellicht geld, speciale en privé evenementen of andere perks. Zet het mechanisme van jaloezie in om je ambassadeurs scherp te houden en om ze uit te dagen beter te willen zijn dan andere ambassadeurs (ook studenten willen beter/groter/meer zijn dan mede-studenten).

Laat de regie los!

Je kunt als onderwijsinstelling niet meer dirigeren welke content er gecreëerd wordt voor en over je instelling. Je moet het ook niet willen, want om die content wordt niet (meer) gevraagd. Een huisstijl- of contentpolitie levert alleen frustratie op en je loopt de kans dat dat juist een negatieve buzz veroorzaakt (onderwijsinstelling X wil me online de mond snoeren). Het enige dat je kan doen is in de gaten houden wat er door wie en waar wordt gezegd en vervolgens deel uit te maken van de online conversatie.

 

Rob Speekenbrink

Al vele jaren ontwerper van online communicatie in hart en ziel. Vindt het leuk om door te vragen en de onderste steen boven te krijgen. Ik ben dol op de benadering van online communicatie vanuit nieuwshaakjes en zoek graag met humor de grenzen op.

Geen reacties

Reageer