Cursus bloggen voor Deltares medewerkers

Cursus bloggen voor Deltares medewerkers

“Wanneer ben je een expert?”, “Kun je een thema claimen door jezelf uit te roepen als de expert op een bepaald gebied?”, “Als je je mening geeft en andermans expertise gebruikt, ben je dan wel de expert?”……allemaal vragen en dilemma’s die voorbij komen bij een cursus met wetenschappers die geïnteresseerd zijn om te gaan bloggen. Ook de vraag hoe een corporate merk en een persoonlijk merk elkaar kunnen versterken leeft onder aanwezigen.

Een kennismaking met bloggen: een blog-proeverij

NosCura verzorgt een cursus bloggen bij kennisinstituut voor water en ondergrond Deltares. Vijftien wetenschappers en ondersteuners van het vooraanstaande instituut schuiven aan voor een drie uur durende sessie die begint in de middag en eindigt in de avond. Zoals bij elke goede brainstorm is er pizza en frisdrank. Het heet een cursus bloggen maar het blijkt al snel een zoektocht te zijn naar de dingen die de medewerkers vanuit hun hart doen en de reden waarom ze ervoor gekozen hebben zich als professional te verbinden aan Deltares. We gaan op zoek naar de meerwaarde die men heeft aan de doelstellingen van Deltares en hoe dat past bij de persoonlijke doelstellingen. Een kennismaking met bloggen dus, we hebben het een ‘nosing and tasting’ genoemd, ook wel een ‘blogproeverij’.

Goede content begint bij de zoektocht naar je passies – in je werk maar ook daarbuiten

Aan de hand van bovenstaande presentatie leiden we de aanwezigen door deze zoektocht en gaan we op zoek naar mogelijke onderwerpen voor blogs. Er ontstaan goede discussies over bijvoorbeeld het vraagstuk waarover je wel en waarover je niet zou kunnen bloggen. Ook wordt goed nagedacht over wie men zou willen bereiken, met welke boodschap en hoe je die mensen op de hoogte kan brengen van een nieuwe blogpost. We behandelen de voor- en nadelen van het bloggen voor jezelf en voor Deltares en lopen verschillende manieren van beginnen met elkaar door. We komen tot de conclusie dat de doelgroep van Deltares een professionele doelgroep is, geïnteresseerd in vakinhoudelijke en leesbare content. Deze lezersdoelgroep bevindt zich binnen het bestaande zakelijke netwerk, het zijn niet de wetenschappelijke peers maar wel de waterprofessional. Als platform lijkt LinkedIn voor de hand te liggen.

Het persoonlijke merk “Joost Icke”

Een van de aanwezigen, manager software en environmental engineer Joost Icke, heeft ervaring met het bloggen op Linkedin en vertelt over hoe hij te werk gaat bij het schrijven van een blog. Hij vertelt zijn collega’s dat hij gemiddeld een dag bezig is met een long-read inclusief het zoeken van de juiste (rechtenvrije) afbeeldingen, herlezen en het redigeren van hetgeen hij heeft geproduceerd. De aanwezigen vinden dat veel tijd maar zien ook dat het feit dat Joost blogt meerwaarde heeft voor zowel zijn functie bij Deltares als voor zijn persoonlijke merk. Joost blijkt ongeveer de helft van de tijd die nodig is voor het produceren van een blog in de avonduren te doen. Leuk om te zien is dat niet al zijn blogs 100% te maken heeft met zijn werk voor Deltares. De meest interessante content komt voort uit de passie van iemand. Joost laat door middel van zijn blogs zien dat een groot deel van zijn passie verwerkt zit in zijn werk bij Deltares maar dat een deel ook daarbuiten plaatsvindt.

Praktische tips

Het is de bedoeling dat de medewerkers van Deltares zo goed mogelijk op weg geholpen worden, dat ze de dag na de cursus gaan beginnen met bloggen. We lopen dus ook een aantal praktische zaken door zoals hoe de stap te zetten van een idee naar een blog, hoe schrijven voor het web anders is dan het schrijven van een persbericht en dat schrijven ook veel deleten betekent. Daarnaast besteden we aandacht aan het werken met een interface zoals die van LinkedIn, een contentkalender en het vervangen van tekst door rechtenvrije afbeeldingen en video. We sluiten af met een aantal praktische tips over het promoten van een nieuwe blogpost, bijvoorbeeld door het opnemen van je nieuwste post in je email footer.

Is een cursus bloggen ook iets voor jou en je collega’s of wil je meer weten over online personal branding, neem dan contact met ons op.

No Comments

Post a Comment